tisdag 9 februari 2010

Att använda chalks

Chalks är krita som man använder för att färga in stämpelmotiv (eller papper) för att få ett mjukt och romantiskt utseende. Man köper dem i en ask med kakor liknande ögonskugga. De kallas även torrchalks/torrpasteller och ska inte förväxlas med fluid chalk som är något helt annat. Dessa chalks har jag men det finns flera olika märken. Olika märken har olika applikatorer för att använda chalksen. De jag har använder har små bomullstussar (pompombollar) som man fäster i en klämma. Man kan också anända en ögonskuggsapplikator eller en tops. För att använda chalks behöver man även en stämpeldyna med genomskinligt bläck, en så kallad VersaMark. Den finns att köpa både i stor och liten dyna. (Den stora finns tex här.)

Så här gör jag när jag använder chalks:
1. Stämpla motivet med VersaMark på ett vitt papper.
2. Dutta på chalks över motivet. Försök att i första hand färga in själva motivet men lite utanför är bara snyggt. Färgen fastnar där du har stämplat med VersaMark och blir mörkare. Om du vill så färga även in runt motivet men med mindre färg. Du kan också kombinera olika färger.
3. Skaka och blås bort överflödig färg. En del brukar använda en mjuk svamp för att gnugga in färgen ordentligt men det brukar jag inte bry mig om, jag tycker det sitter bra ändå.
4. Riv, klipp eller skär ut ditt motiv och fäst på kortet.

Här är fyra kort som jag gjort med chalks. På några av dem har jag duttat lite glitterlim på motivet. Stämplarna är från Reprint (trädet), MyCards ("GRATTIS"), Octoberstamps (äpplet), Panduro (blomman), Pysselmyran ("Hjärtliga gratulationer!") samt HeroArts (på sista kortet).




1 kommentar: